zondag 7 maart 2010

Beweging


Dit abstracte beeld is gemaakt in gewapend polyester,
een zeer weerbestendig materiaal; staat al meer dan tien jaar
in weer en wind in onze tuin. Het heeft intussen wel een andere,
vierkante sokkel gekregen. Ik heb het beeld "Beweging"
genoemd, omdat, als je er omheen loopt in de tuin, lijkt alsof
het beeld beweegt. Dat komt door zijn open vormen,
die dan a.h.w. voor elkaar langs schuiven.
Als de zon erop schijnt geeft dat ook heel leuke schaduwen.
Het is een van mijn afstudeerwerken aan de kunstacademie.
Een foto van dit beeld in opgenomen in de verjaardag kalender,
die de gemeente Cranendonck als relatiegeschenk geeft;
daar ben ik natuurlijk wel een beetje trots op!
De afmetingen van het beeld zijn: 95x65x60 cm (excl. sokkel)
Het beeld is niet te koop.


Movement

This abstract sculpture is made of reinforced polyester,
a highly weather-resistant material. It has been
in our garden
for over ten years in all weather. I call it "Movement",
because if you walk around in the garden, and look
at the sculpture, it seems to move on its pedestal.
That is because of its open shapes, which then pass
in front of each other.
When the sun shines, the shadows reinforce this phenomenon.
It is one of my graduate works from the academy of arts.
A picture of this sculpture is included in the birthday calendar

of the municipality of Cranendonck,
(a present for business relations).
I am obviously a little bit proud of that!
The dimensions of the image are: 95x65x60 cm (excluding base).
The abstract is not for sale.


Achterkant van "Valentijn"; Back of Valentine


(Achterkant van "Valentijn")
Het materiaal is: Chinese Speksteen.
Afwerking: Hoogglanzend gepolijst.
Afmetingen: +/- 28x20x12 cm (incl. sokkel).
Prijs: niet meer beschikbaar

Posted by Picasa

zaterdag 27 februari 2010

Valentijn

 

Dit is een heel recent beeldje (februari 2010).
Het doet in eerste opzicht denken aan een hart
of twee in elkaar gewerkte harten.
Het is rond Valentijnsdag gemaakt en een van
mijn beeldhouwcollega's noemde het spontaan:
"Valentijn" en ik ben hem gevolgd. Bedankt Jef.
Het materiaal is: Chinese Speksteen.
Afwerking: Hoogglanzend gepolijst.
Afmetingen: +/- 28x20x12 cm (incl. sokkel).
Prijs: niet meer beschikbaar

Valentine
This little statue is a very recent work(February 2010).
It
appears to be a heart or two interwoven hearts.
It was made around Valentine's Day. One of
my fellow sculptors spontaneously called it
"Valentine" and
now so do I. Thanks Jef.
The material is: Chinese Soapstone.
Finish: Highly polished.
Size: + / - 28x20x12 cm (including base).
Price: not available

zondag 21 februari 2010

Pelgrim



Op bovenstaande foto' zie je in de achtergrond
een gekleurde tekening, zijnde het allereerste
ontwerp voor een nieuw beeld; links het ontwerp in klei
en rechts de ruwe steen, een Braaziaanse speksteen,
groen-blauw van kleur, +/- 48 kilo zwaar

Pilgrim
In the top photo you see a colored drawing in the background,
the first design for a new statue.
Left is the design in clay and right the rough stone,

a Brazilian soapstone,

green-blue, + / - 48 kilos.


Dit is een foto van het kant en klare beeld.
De ei-vormen, strak verlopende lijnen en in elkaar
overvloeiende lijnen zie je ook in dit beeld weer terug.
Waarom de titel: Pelgrim?
We hadden in de tijd, dat ik dit beeld aan het maken was,
net een boeiende reis naar Spanje en Portugal achter de rug
en hebben daarbij o.a Santiago de Compostella aangedaan.
De vele pelgrims, die we daar gezien hebben,
hebben waarschijnlijk onbewust doorgewerkt:
in het beeld zie je met een beetje goede wil
de mantel van de pelgrim en in het gestileerde hoofd
de Jacobsschelp.
Het is een bijzonder fraaie steen met veel kleurschakeringen
en prachtige bruine (ijzeroxide) lijnen.
De afmetingen zijn: +/- 62x20x20 cm (incl. arduin sokkel)
Het beeld is niet meer beschikbaar. 

The second photo shows the completed sculpture.
Why the name: Pilgrim?
I made this sculpture after we had taken a fascinating trip
to parts of Spain and Portugal.  On our way to Santiago
de Compostella we saw many pilgrims.
This may subconsciously have influenced my thoughts
in that direction.
With a little good will and some fantasy
, the mantle of the
pilgrim can be perceived and the stylized head represents
the Jacob scallop, symbol of the pilgrimage.
It is a very beautiful stone with many colors
and nice brown (iron oxide) lines.
The dimensions are + / - 62x20x20 cm (including bluestone base). 

The sculpture is no longer available.
Posted by Picasa

dinsdag 16 februari 2010

Curriculum vitae van Rein de Werdt


Curriculum vitae van Rein de Werdt

In 1987 is Rein de Werdt (Cranendonck, 1936) begonnen zijn belangstelling voor beeldende kunst voorzichtig om te zetten in “eigen bijdragen”.
Dat gebeurde bij het Weerter Kunstcollege, waar hij onder leiding van Rob Kars gedurende vier jaar de cursus “Beeldhouwen in hout” volgde.

Na zijn vervroegde pensionering (1991) is een en ander in een stroomversnelling gekomen, mede door de inspirerende invloed van zijn vrouw Thea, die al enige tijd tekenen/schilderen en beeldhouwen studeerde aan de Kunstacademie in Neerpelt (België).
Rein heeft daar de opleiding Beeldhouwen evenals Kunstgeschiedenis en Tekenen afgerond in 1999.

Zijn werk is voornamelijk figuratief/gestileerd met een enkel “uitstapje” naar abstract. Rein houdt van strak verlopende, in elkaar overvloeiende lijnen en vormen, die vaak te herleiden zijn tot (delen van) het ei.

Hij verwerkt diverse soorten speksteen, serpentijn, albast en zandsteen; soms keert hij terug naar zijn eerste liefde: hout.
Rein besteedt veel aandacht aan de afwerking, om zo ook de schoonheid van het materiaal zelf tot zijn recht te laten komen; in het geval van hout speelt hij graag met de doorsnijding van de vormen met de jaarringen, die dan het figuur fraai accentueren.

Rein wenst u veel plezier bij het bekijken van zijn werk.
Zie ook het blog van mijn vrouw Thea de Werdt: http://www.thwerken.blogspot.com


Curriculum Vitae of Rein de Werdt

In 1987, Rein de Werdt (Maarheeze, 1936) started to gently transform his interest in art into making his own contributions.
This was done at the Weerter Art College, where he attended for four years, under the guidance of Rob Kars, completing the course "Sculpture in Wood".
After his early retirement (1991),
things gained momentum, partly due to the inspiring influence of his wife Thea, who had studied drawing, painting and sculpting at the Art Academy in Neerpelt (Belgium) and is an accomplished artist.

Rein completed his training in the subjects sculpting, drawing and art history in 1999.
His work is mainly figurative / styled with an occasional  to abstract. Rein loves tight lines and smooth planes, merging together in a subtle way.

He has a clear preference for shapes, which are often traceable to (parts of) the egg.
He incorporates various types of soapstone, serpentine, alabaster and sandstone. Sometimes he returns to his first love: wood.
Rein pays great attention to the finish, so as to reveal the beauty of the material as much as possible.

When working with wood he prefers to use solid pieces ( not glued together). This evokes interesting, continuous lines of intersection with the growth rings, which in turn give a beautiful accentuation to the shapes of figures.

Rein wishes you much pleasure in viewing his work.

See also the blog of my wife Thea de Werdt:  http://www.thwerken.blogspot.com

zondag 14 februari 2010

Overpeinzing

Posted by PicasaDit beeld staat in de tuin van Mariënbught aan de
Graafschap Hornelaan te Budel (geschonken).
Het is gemaakt in ongekleurd "cuglaton" een materiaal,
dat weerbestendig is.
Het origineel is in 2003 gemaakt in perenhout.
Ik heb hierop een siliconenmal gemaakt en het beeld
een aantal keren gegoten in diverse materialen.
Van het beeld zijn ook twee bronzen kopieën gemaakt
volgens de "cire-perdue-methode. Ik beperk de oplage
in brons tot vier, zodat er nog slechts
twee exemplaren beschikbaar zijn op bestelling.
De afmetingen zijn: 40x14x17 cm.
De prijs in brons is 2500,00 euro

Contemplation

This sculpture stands in the garden of Mariënbught (home for elderly)
Graafschap Hornelaan  in Budel (gift).
It is made of colorless "cuglaton", a weather-proof fine concrete.
The original was created in 2003 in pear wood.
I have made a silicone mold of it and cast it a number of times
in various materials.
There are also two bronze copies made by
the lost wax method.
I have limited the number of bronze editions to four, leaving only
two copies available on request.
The dimensions are: 40x14x17 cm.
The price of a bronze copy 2500 Euros.

Moederliefde





"Uitvoering in brons van "Moederliefde"
Van het moederbeeld (hieronder) is door de
bronsgieter ( Jos Boerenkamps) een kopie
gemaakt (via de "Frans-zand-methode").
Tot heden zijn 2 kopieën gemaakt (oplage is 4).
Afmetingen: 52x22x18 cm.
Prijs: 2500, 00 euro.

Mother Love (Bronze)

Implementation in bronze of “Mother Love "
The bronze caster (Jos Boerekamps)
made two copies of this sculpture
in bronze using the
"French-sand method”.  (two more copies available on request). 
Dimensions: 52x22x18 cm.
Price: 2500 Euros.

Origineel van "Moderliefde" in kersenhout. Dit beeld is in
 2003 gemaakt uit één stam kersenhout. Ik werk graag
met niet verlijmd hout, omdat dan de doorsnijding met
de groei-ringen de vormen van het beeld soms fraai
accentueren.
Wellicht is het de aandachtige kijker opgevallen, dat ook
in dit beeld duidelijke ei-vormen en strak verlopende
lijnen aanwezig zijn, waarover ik bij een ander beeld
(zie Ei-vormen) heb verteld.
Dit origineel is niet te koop.

Mother Love (Original)

Original of "Mother Love " in cherry wood.
This sculpture was made from a single piece of cherry wood
in 2003.
I prefer working with non-bonded wood, because of the intersection
of surfaces with the growth rings, which creates lines that
accentuate the shapes of the figure.
The attentive viewer probably noticed already, that in this picture
egg shapes” and tight gradient lines are present.
I addressed that point (see: Egg Shapes) in the previous post.
This original sculpture is not for sale.